Your browser does not support JavaScript!

Účetní oddělení: strategický partner nebo prodloužená ruka státní správy?

Bohužel, odpověď na tuto otázku často záleží na účetním systému, který je v tomto oddělení aplikován.

Pokud se hovoří o národních standardech, hovoří se o systému, který byl vytvořen poslaneckou sněmovnou, ministerstvem, či jinými podobnými orgány.  Jedná se proto o systém, jehož hlavní cíl je sloužit státu, a pomáhat mu prosazovat svou vlastní fiskální politiku. 

Konvergence 2007: hospodářský výsledek, segmenty, goodwill a konsolidace
 

Vysněný cíl, jeden jediný světový účetní systém, je opět o několik krůčků blíž.  Jak už bývá zvykem, některé změny prošly bez povšimnutí, zatímco jiné rozpoutaly kontroverzi a odpor.  Pokud se však srovná intenzita dnešního protivětru s tím, který foukal před pár lety, orkán zeslábnul na jarní vítr, který se nakonec proměnil na slunečný den.

Dodnes se na Seznamu či Google běžně objevují dotazy typu „jaký je rozdíl mezi českými a mezinárodními účetními standardy?“.

Odpověď na tuto otázku záleží však především na úhlu pohledu.

Z právně-legislativního, jeden systém klade důraz na formu, zatímco druhý na ekonomickou povahu. Z technického, jeden upravuje postupy, zatímco druhý výstupy. Z uživatelského, jeden slouží široké skupině uživatelů (včetně státní správy), zatímco druhý skupině velmi úzce vymezené.

Zákon č. 563/1991 Sb. § 19a (1) praví: Účetní jednotka, … použije pro účtování a sestavení účetní závěrky mezinárodní účetní standardy upravené právem Evropské unie… .

Celkem jasně formulovaný požadavek.

Jen jeden malý háček.

IFRS se účtováním nezabývá a podle něj se nesestavuje „účetní závěrka“, nýbrž „finanční výkazy“.

Pokud většina světových účetních slyší výraz „účetní systém“, první věc, kterou si vybaví, je přesně definovaná účtová osnova, souvztažnost účtů a předpisy, jejichž hlavním cílem je opatřit každý účetní doklad náležitými razítky a podpisy tak, aby se dal dle zákona považovat za průkazný záznam. Skutečnost, že takto kvantitativně normativní, procedurální a právně formalistický přístup je v rozporu s podstatou systému výkaznictví založeném na zásadách, nemění nic na přesvědčení většiny účetních, že účetnictví je o účtech a účtování.

Na jedné straně, členství v Evropské unii přináší řadu výhod. Například, téměř každý český občan ocení, že smí cestovat bez pasu či pracovat kdekoli. Podobně, téměř každý český podnikatel považuje za výhodné, že dokáže vyvážet své výrobky a služby bez cla, nebo že může zažádat o příspěvek ze strukturálních fondů.

Národní standardy bývají založené na úplně jiných zásadách než IFRS. Proto účtová osnova a postupy účtování, které jsou schopny sloužit jednomu systému, nemohou sloužit i druhému.

Snaha řešit tuto nekompatibilitu pomocí různých analytických, syntetických, pomocných či převodových účtů jen vede k tomu, že se za velmi krátkou dobu účtová struktura společnosti stane tak složitá a nepřehledná, že se v ní nevyzná ani ten, kdo ji navrhoval. A často stačí jen jedna malá změna (například v zákoně, standardech IFRS či operacích firmy) a systém se zhroutí jako domeček z karet.

Stránky

Přihlásit se k odběru IFRS a US GAAP RSS